Innlegg

Øk sjansen for henvendelser med egen nettside

Sist oppdatert: 11.03.2022

Sandmark Webdesign

Alle nettsider har et mål med siden. Noen gir informasjon, noen vil ha informasjon og andre ønsker å selge noe. Felles for de alle er at de vil ha en respons fra den som besøker nettsiden, gjerne en henvendelse. For å øke sjansen for at brukeren av nettsiden velger å sende deg en henvendelse er det flere faktorer som spiller inn. En webdesigneres oppgave er å identifisere disse faktorene og styre brukeren i en retning med minst mulig forstyrrelser for å nå målet som er en henvendelse.

Grovt sett kan faktorene som spiller inn kategoriseres i fem hovedkategorier:

  • Motivasjon
  • Verdi
  • Motivasjon for å sende en henvendelse
  • Angst
  • Friksjon

Motivasjon for en henvendelse

For å få en henvendelse er du avhengig av at det rette personene finner deg på nettet. En person som er på utkikk etter noen som kan hjelpe med tette avløp vil søke etter rørlegger, en person som trenger hjelp med å skrift dekk vil søke etter bilverksteder og noen som vil ha nye planter til hagen sin vil søke etter et hagesenter.

Selve motivasjonen vil du aldri klare å kontrollere, styrke eller svekke. De fleste personer som søker etter noe på nettet vet allerede hva de ønsker å få hjelp med. Da gjelder det for deg å ha en nettside som gir svar eller tilbyr tjenester som kan hjelpe denne personen.

Det finnes i hovedsak to typer markedsføring, innholdsmarkedsføring (pull) og den mer klassiske markedsføringen (push) med å dytte et budskap på en potensiell kunde via reklame og sosiale medier. Gode nettsider handler om å lage godt innhold som en kunde vil lete etter selv. Hvis motivasjonen for å finne deg allerede eksisterer så er terskelen for å sende en henvendelse mye lavere om du er synlig på nettet.

Personer som søker din hjelp må klare å finne deg på nettet. Dette er kjent som søkemotoroptimalisering (SEO). Nettsiden bygges opp for å treffe på bestemte søkeord eller søkeordfraser. Denne siden er optimalisert for nøkkelord og fraser som:

  • Henvendelse
  • Hvordan få flere henvendelser
  • Øke antall henvendelser
  • Optimalisere for henvendelser
  • Generere henvendelser

Hvis du bestiller en nettside via Sandmark Webdesign så vil du få hjelp med å sortere dine tekster, finne nøkkelord for din bedrift eller forening samt å bygge opp nettsiden med overskrifter og søkeord. Sammen vil dette føre til at de personene som var motiverte for å sende deg en henvendelse finner deg.

Verdi øker antall henvendelser

Hvis du har klart å lage en nettside som potensielle kunder har funnet må du klare å holde på leseren straks han har landet på din nettside. Dette gjør du ved å skape en verdi for kunden. Finner de ikke det de leter etter innen noen få sekunder så har du mistet denne kunden og en henvendelse. Konkrete verdier gir økt antall henvendelser.

Vær tydelig og svar på det potensielle kunder ønsker å vite mer om eller å få hjelp med. Bruke gjerne et innlegg eller en nettsiden som svarer direkte på en aktuell problemstilling kun kan ha som du kan løse. Unngå å svare på alt mulig rart samtidig, men fokuser på et emne eller problemstilling i gangen. Slik som dette innlegget som kunne svart på alt mellom himmel og jord om nettsider, men har valgt temaet «henvendelse» eller «hvordan få flere henvendelser» som tema. Denne verdibyggingen på nettsidene gjør at du kan utnytte fordelene ved å eie eget innhold.

Kort fortalt så handler det å skape verdi på en nettside om «what’s in it for me». Ingen, absolutt ingen, vil sende deg en henvendelse uten at de tror du kan hjelpe dem.

Motivasjon for å sende en henvendelse

Hvis leseren på nettsiden har funnet deg og tror på dine verdier så vil de lettere være motiverte for å sende en henvendelse. Når denne motivasjonen er på plass har den potensielle kunden kommet litt nærmere for å ta kontakt med deg. En tydelige nettside med klare føringer for hvor leser skal gå videre er viktig.

Angst før en henvendelse

En kunde kan være motivert for å sende en henvendelse, men kan likevel trekke seg pga angst for at dette kanskje ikke er riktig leverandør for en tjeneste. Denne angsten kan blir redusert ved å ha en kontaktside som er tydelig på hvem det er som eier siden, hva som skjer med henvendelsene, organisasjonsnummer, telefon og e-postadresse. La aldri en leser være i tvil om at du er ekte.

En annen form for angst kan være angst for kvalifikasjonene dine. Hvis du har utdannelse med en grad, sertifiseringer, offentlige godkjenninger eller sterke referater så vis disse frem. Dette vil trygge kunden slik at de velger å sende henvendelsen. Kan du vise til lignende referanseprosjekter eller oppdrag med tilbakemeldinger fra kunder så er det en stor fordel.

Friksjon ved utfylling av en henvendelse

Hvis din kunde er klar for å sende deg en henvendelse så er det viktig å styre kunden slik at det ikke er noen problemer med å finne ut hvordan de kan henvende seg til deg. Alle nettsidene bør være logisk bygd opp etter hvordan du vil ditt budskap skal oppfattes. Det bør være en tydelig meny med lenker til de viktigste sidene. En leser skal raskt kunne orientere seg på din nettside. La aldri en leser på nettsiden lete etter kontaktskjema.

Blir det for tungvint å finne en e-postadresse, en sosial media knapp eller et kontaktskjema så vil kunden gå videre. Du kan gjøre det enklere for din kunde å orientere seg ved å lage nettsider som er lett å lese, lett å finne knapper, har tydelige kontraster og alternative beskrivelser av bilder for de som ikke ser. Det er utarbeidet retningslinjer for tilgjengelige nettsider som alle som eier en nettside skal følge.

 

Ta kontakt hvis du ønsker hjelp med din nettside

Fyll ut skjemaet under så kontakter jeg deg.

Kontakt meg

Marianne Sandmark
Marianne SandmarkInnehaver

Del dette innlegget