Innlegg

Motta en nettside som er optimalisert for søkemotorer

Sist oppdatert: 18.02.2022

Sandmark Webdesign

En nettside som er optimalisert for søkemotorer, også kjent som søkemotoroptimalisering (SEO), er en nettside som er designet og strukturert på en måte som gjør det enklere for søkemotorer som Google å forstå innholdet på nettsiden. Dette gir den bedre plasseringer i søkeresultatene. Dette øker synligheten til nettsiden siden de fleste mennesker i dag bruker søkemotorer som Google for å finne det de leter etter på internett.

Det finnes mange forskjellige metoder og teknikker som kan brukes for å optimalisere en nettside for søkemotorer. Noen av de viktigste tingene du kan gjøre for å øke synligheten til nettsiden din i søkeresultatene inkluderer:

  1. Bruk relevante og nøyaktige søkeord og fraser
  2. Strukturer innholdet på nettsiden din
  3. Bruk meta tags og beskrivelser
  4. Skap kvalitetsinnhold
  5. Bruk bilder og videoer
  6. Bruk sosiale medier
  7. Bruk lokal SEO

Det er mange forskjellige ting du kan gjøre for å optimalisere nettsiden din for søkemotorer, og det kan være lurt å få hjelp av en SEO-ekspert for å sikre at du får mest mulig ut av innsatsen din. Med en godt optimalisert nettside kan du øke synligheten til nettsiden din i søkeresultatene og tiltrekke deg mer kvalifisert trafikk. Dette kan bidra til å øke salget og inntektene dine.

1: Bruk relevante og nøyaktige søkeord og fraser

Bruk av relevante og nøyaktige søkeord og fraser i nettsidens innhold er en viktig del av søkemotoroptimalisering (SEO). Dette gjør det enklere for søkemotorene å forstå hva nettsiden handler om og dermed øke synligheten i søkeresultatene.

For å finne relevante søkeord og fraser kan det være lurt å bruke en søkeordsverktøy som Google Adwords Keyword Planner. Dette verktøyet hjelper deg å finne populære søkeord og fraser som folk faktisk bruker når de søker etter det du tilbyr. Inkluder søkeordene naturlig i innholdet ditt slik at det ikke virker påtrengende eller forstyrrende for leseren.

Det kan være lurt å bruke lange søkeord og fraser, også kjent som «long-tail» søkeord, i tillegg til de mer generelle søkeordene. Disse søkeordene kan ha mindre søkevolum, men det kan også være lettere å rangere høyt for disse søkeordene siden det er mindre konkurranse. I tillegg kan lange søkeord og fraser ofte være mer kvalifiserte søk siden brukeren har en mer spesifikk hensikt når de søker etter disse søkeordene.

Husk at innholdet ditt ikke bare bør være optimalisert for søkemotorene, men også for leserne. Det er derfor viktig å ikke overdrive bruken av søkeord og heller fokusere på å skrive kvalitetsinnhold som er informativt og interessant for leserne.

2: Strukturer innholdet på nettsiden din

En god struktur på innholdet på nettsiden din kan bidra til å gjøre det enklere for søkemotorene å forstå hva nettsiden handler om og dermed øke synligheten i søkeresultatene. Det er derfor viktig å strukturere innholdet på en logisk og oversiktlig måte.

En god struktur på innholdet kan også bidra til å gjøre nettsiden din mer brukervennlig og lettere å navigere for leserne. Dette kan igjen øke sannsynligheten for at leserne vil bli på nettsiden lenger og kanskje også konvertere til kunder.

Se innlegget «6 enkel trinn for å skrive et innlegg som fenger» og «Øk sjansen for en henvendelse» for mer informasjon om strukturerte innlegg.

3: Bruk meta tags og beskrivelser

Bruk av meta tags og beskrivelser på nettsiden din er en viktig del av søkemotoroptimalisering (SEO). Meta tags er små snippet av tekst som gir søkemotorene en oversikt over hva nettsiden handler om og det finnes ulike typer meta tags som kan brukes for å gi mer informasjon om nettsiden.

En av de viktigste meta tagsene er tittel-taggen, som angir tittelen på nettsiden. Tittelen vises i søkeresultatene og bør være kort og konsis samt inneholde de viktigste søkeordene for nettsiden. Det anbefales å inkludere navnet på bedriften eller organisasjonen i tittelen. Dette gjelder spesielt hvis du driver en lokal bedrift og vil øke synligheten for lokale søk.

En annen viktig meta tag er beskrivelses-taggen som angir en beskrivelse av innholdet på nettsiden. Denne vises i søkeresultatene og bør være en kort og interessant beskrivelse som gir leserne en ide om hva nettsiden handler om. Det er viktig å inkludere de viktigste søkeordene for nettsiden i beskrivelsen, men det er viktig å huske at denne skal være skrevet for leserne og ikke bare for søkemotorene.

Bruk av meta tags og beskrivelser kan bidra til å øke synligheten til nettsiden din i søkeresultatene og kan påvirke om folk klikker på nettsiden din eller ikke. Det er derfor viktig å ta seg tid til å lage en god tittel og beskrivelse som gir et godt førsteinntrykk og øker sannsynligheten for at folk vil besøke nettsiden din.

4: Skap kvalitetsinnhold

Skapelse av kvalitetsinnhold som folk vil dele og lenke til er en viktig del av søkemotoroptimalisering (SEO). Dette kan øke synligheten til nettsiden din i søkeresultatene siden søkemotorene ser på antall og kvaliteten på lenkene til nettsiden som en indikasjon på relevans og autoritet. Jo mer kvalitetsinnhold du har på nettsiden din, jo mer sannsynlig er det at andre vil lenke til den.

Det er derfor viktig å satse på å skape innhold som er verdifullt og interessant for leserne. Dette kan være alt fra nyheter og artikler om relevante emner, til tips og råd eller til og med underholdning. Det viktigste er at innholdet ditt er nyttig og verdifullt for leserne slik at de vil dele det videre og lenke til det.

Det kan være lurt å fokusere på å skape innhold som er unikt og originalt siden dette ofte vil være mer verdifullt for leserne. Unikt innhold kan øke sannsynligheten for at det blir delt og linket til. Her kan du utnytte fordelene ved å eie eget innhold. Publisere innhold regelmessig slik at du holder leserne oppdatert og øker sannsynligheten for at de vil besøke nettsiden din oftere.

5: Bruk bilder og videoer

Bruk av bilder og videoer på nettsiden din kan bidra til å gjøre innholdet mer attraktivt og interessant for leserne. Samtidig som det kan bidra til å øke synligheten til nettsiden din i søkeresultatene.

Ved å inkludere alt-tekster på bildene dine vil søkemotorene forstå hva bildene handler om. Alt-tekst er en kort tekstbeskrivelse av bildet som vises når musepekeren holdes over bildet. Alt-teksten bør være kort og inkludere de viktigste søkeordene for bildet.

Både filnavn og bildetitler kan inneholde relevante søkeord slik at søkemotorene kan forstå hva bildene handler om. Dette kan bidra til å øke synligheten til bildene dine i for eksempel bildesøk.

6: Bruk sosiale medier

Bruk av sosiale medier kan bidra til å øke synligheten til nettsiden din og tiltrekke deg et større publikum. Du kan gjerne sette opp innleggene din slik at det er enkelt å dele innholdet ditt på sosiale medier.

Denne siden har en delelenke nederst i innlegget.

7: Bruk lokal SEO

Lokal SEO handler om å optimalisere nettsiden og tilstedeværelsen din på nettet for lokale søk. Dette kan være spesielt viktig hvis du driver en lokal bedrift eller tilbyr tjenester til et lokalt publikum fordi det øker sannsynligheten for at folk i nærheten av deg finner og besøker nettsiden din.

Det finnes flere måter du kan optimalisere for lokal SEO. Den viktigste er å inkludere kontaktinformasjon som adresse, telefonnummer og e-post på nettsiden din. Da vet søkemotorene at du tilbyr tjenester til et lokalt publikum. Det kan være lurt å inkludere byen eller området du tilbyr tjenestene dine i tittelen og beskrivelsen på nettsiden.

Sandmark Webdesign kan hjelpe deg

Mye av det som ble skrevet om her høres kanskje gresk ut for deg. Ikke la deg skremme av formalitetene på SEO. Jeg hjelper deg gjerne med å få dette på plass. Fyll ut skjemaet under så tar jeg kontakt med deg.

Kontakt meg

Marianne Sandmark
Marianne SandmarkInnehaver

Del dette innlegget