Innlegg
Lær forskjellen på push og pull markedsføring
Sist oppdatert: 18.02.2022
I denne bloggposten vil vi se på forskjellen mellom push- og pull-markedsføring, og hvordan disse to strategiene kan brukes for å nå ulike mål for en bedrift. Push-markedsføring involverer å «pushe» et produkt eller en tjeneste til kunder gjennom reklame og salgspromotering, mens pull-markedsføring fokuserer på å «trekke» kunder til produktet gjennom reklame og kommunikasjon rettet direkte mot dem. Teksten legger vekt på pull-markedsføring da det er denne typen markedsføring man benytter på nettsider.
Hva er push-markedsføring?
Push-markedsføring involverer å «pushe» et produkt eller en tjeneste til potensielle kunder gjennom reklame og salgspromotering. Dette kan gjøres ved å vise reklame i magasiner, på TV, eller gjennom salgspromotering til forhandlere. Målet med push-markedsføring er å øke etterspørselen.
Produkter som konsumeres raskt, for eksempel snacks, drikke eller kosmetikk benytter seg oftest av push-markedsføring da det ikke trengs mye bakgrunnsinformasjon om produktet før kjøper velger å kjøpe.
Hva er pull-markedsføring?
Pull-markedsføring involverer å «trekke» potensielle kundene til produktet eller tjenesten gjennom kommunikasjon og reklame rettet direkte mot den potensielle kunden. Målet med pull-markedsføring er å øke eller holde på interessen hos nye og gamle kunder, slik at de vil kjøpe produktet direkte. Pull-markedsføring kan gjøres på nettsteder som blogginnlegg, eller gjennom direkte markedsføring til kunder via e-postlister eller som følgere på sosiale medier.
Firma som selger tjenester vil dra mer nytte av pull-markedsføring. Sandmark Webdesign benytter seg av pull-markedsføring ved å skrive innlegg som dette. Slike innlegg gjør firmaet mer søkbart på nettet og kan dermed trekke til seg kunder ved å vise seriøsitet og kunnskap om faget.
Fordeler med pull-markedsføring
En fordel med pull-markedsføring er at det kan være en mer målrettet form for markedsføring, siden det retter seg direkte mot de konsumentene som er mest interesserte i produktet eller tjenesten. Dette kan også bidra til å øke merkevarens omdømme og tillit hos konsumentene.
- Målrettet markedsføring
- Omdømmebygging
- Mulighet for interaksjon
- Fleksibilitet
1: Målrettet markedsføring
En fordel med pull-markedsføring er at den retter seg direkte mot de potensielle kundene som er mest interesserte i produktet eller tjenesten. Dette kan gjøres gjennom ulike kanaler, som reklame i sosiale medier, på nettsteder, eller gjennom direkte markedsføring til nye og gamle kunder via e-post eller post. Ved å nå ut til mulige kunder som allerede har vist interesse for produktet, øker sjansene for at de faktisk kjøper det. Dette kan også bidra til å øke konverteringsraten for bedriften.
Nettsider bør derfor ha noen blogginnlegg som fanger opp interessen rundt dette. Et vaskefirma kan for eksempel skrive innlegg som «Slik får du flekkene av din stoffsofa» og «De 5 beste vaskemidlene». Et webdesigner kan skrive innlegg som «Øk sjansen for en henvendelse» eller «Utnytt fordelene ved å eie eget innhold«. Slike innlegg kan skaffe organisk, ikke betalt trafikk fra google og sosiale medier.
2: Omdømmebygging
Ved å kommunisere direkte med kundene gjennom pull-markedsføring, kan du bygge opp merkevarens omdømme og tillit hos dem. Dette kan skje gjennom å vise hva som skiller produktet ditt fra konkurrentene, ved å vise til positive kundeomtaler, eller ved å tilby verdifull informasjon til kundene. Ved å vise at du bryr deg om de og at du ønsker å gi dem den best mulige opplevelsen, kan du bidra til å øke lojaliteten til merkevaren din.
Et byggefirma som har en nettside som viser hva som er gjort, hvem som har gjort det og hvordan de har valgt å gjøre det vil stille sterkere i en konkurranse med et annet byggefirma som kun har en facebookside med et innlegg nå og da.
3: Mulighet for interaksjon
Pull-markedsføring gir mulighet for å ha en dialog med kundene, noe som kan bidra til å bygge opp en lojal kundebase. Dette kan gjøres gjennom å tilby muligheter for å kommentere, like eller dele reklamen på sosiale medier eller ved å ha en nettside der konsumentene kan stille spørsmål og gi tilbakemeldinger. Ved å vise at du er åpen for å motta tilbakemeldinger og forslag fra kundene kan du bygge opp tillit og lojalitet hos dem. Dette kan bidra til å øke sannsynligheten for at de deler merkevaren sin med venner og familie. Noe som kan bidra til å øke salget.
4: Fleksibilitet
Pull-markedsføring gir deg muligheten til å tilpasse reklamen din til ulike segmenter av potensielle kunder. Da når du ut til de som er mest sannsynlig å kjøpe produktet. Dette kan gjøres gjennom å sortere kundene etter ulike kriterier som alder, kjønn, geografisk plassering eller interesser. Ved å tilpasse reklamen til de ulike segmentene kan du øke sannsynligheten for at den når ut til de kundene som er mest interesserte i produktet eller tjenesten. Dette kan også bidra til å øke henvendelser for bedriften.
Ulemper med pull-markedsføring
Det kan være tidskrevende. Pull-markedsføring krever at du kommuniserer direkte med kundene eller bruker mye tid på å skrive blogginnlegg. Dette kan være svært tidskrevende å produsere nok innhold, spesielt hvis du mottar mange spørsmål eller tilbakemeldinger. Det kan derfor være nødvendig å ha en dedikert teammedlem eller et verktøy for å håndtere kommunikasjonen med kundene.
Noen firma velger å sette bort jobben med å skrive tekster for nettsiden sin, rett og slett fordi de ikke har noen ansatte som er skribenter, har interessen eller tiden for å få gjort dette. For å maksimere resultatet av nettsidene er både strukturering av tekster og søkemotoroptimalisering en jobb som også må gjøres.
Konklusjon
Pull-markedsføring retter seg direkte mot de kundene som er mest interesserte i produktet eller tjenesten. Dette kan øke sjansene for at de faktisk kjøper det, og bidra til å øke antall henvendelser for bedriften. Pull-markedsføring kan bidra til å bygge opp merkevarens omdømme og tillit hos kundene og gir mulighet for å ha en dialog. Dette er noe som til sammen kan bidra til å bygge opp en lojal kundebase. Alt i alt er pull-markedsføring en effektiv strategi for å øke etterspørselen hos de potensielle kundene og øke salget for bedriften.
Vil du ha en nettside selv som hjelper deg med å tiltrekke deg kunder?
Fyll ut kontaktskjemaet så hjelper Sandmark Webdesign deg med å komme i gang.